Saturday, August 26, 2006

وبلاگ، صفار و چماق

زمانی که دوران مدرسه را طی می‌کردم، به کتک و بد و بیراه‌هایی که به خاطر موی سر و آستین‌کوتاه نصیبمان می‌شد عادت داشتم؛ هر چند تاسف‌بار، اما عجیب نبود. حدود چند ماه پس از پایان تحصیلات دبیرستان، به سربازی رفتم و آنجا بود که علت واقعی آن همه سخت‌گیری‌های دوران مدرسه را درک کردم. یادم هست یک بار فرمانده دوره آموزشی برایمان دلیل تراشیدن موی سر سربازان را گفت: «وقتی سرباز سرش را تراشید، دیگر مطیع می‌شود و هر چه به او می‌گویند انجام می‌دهد.» بعد هم اضافه کرد که شخصیت انسان وقتی مجبور می‌شود چهره‌اش را تغییر دهد، فرو می‌ریزد. انگیزه «یکسان سازی» به جز از ذهنیت ناظم برنمی‌خیزد، آن هم ناظمی که توجهی به تفاوت‌ها ندارد. ادامه مطلب ...

با نان و پنیر مشترک شوید تا مطالب آن برایتان ارسال شود (کلیک کنید)

5 comments:

Anonymous said...

همین است دیگر،وقتی یک سردار سپاه وزیر فرهنگ می شود باید هم ارشادش بیشتر باشدو فرهنگ و اهالی اش را مثل سربازخانه و سرباز ببیند.
راستی یک مورد، عکس صفار هرندی را اشتباه گذاشته ای ، این صفار هرندی وزیر نیست

Anonymous said...

برای چشمهایش:
ممنون از تذکرت، موضوع این بود که عکس نصرالله مردانی و عکس آقای هرندی در آن صفحه بود و من با بی توجهی عکس نصرالله مردانی را آپ کرده بودم!!

Anonymous said...

در مدرسه از نشاطمان كم كردند
از خاطر انبساطمان كم كردند
هر گاه به هم عشق تعارف كرديم
از نمره انظباطمان كم كردند

Anonymous said...

شلوغش نکن کار زیاد داری

Anonymous said...

barashoon va baramoon ke injaiim o saketim moteasefam :D upet aali bood .