Wednesday, March 29, 2006

ایرانی در تبعید - نگاه دی‌سایت


چندی پیش روزنامه دی‌سایت مطلبی را در مورد موفقیت ایرانیان مقیم آلمان نوشت. به این مقاله که بر اساس موقعیت نمونه‌هایی چون عباس معروفی، پرستو فروهر و شرمینه شهریور نوشته شده است، پیش از این در وبلاگ‌های دیگری نیز اشاره شده است. از این جمله است، وبلاگ عباس معروفی، حضور خلوت انس و وبلاگ آونگ. در ذیل ترجمه آن را می‌خوانید. امیدوارم در آینده نزدیک مجالی برای تبادل نظر در مورد بحث مطرح شده، باشد.

"یک هیچ سرزمین ما را نمایندگی می‌کند"

ایرانی در تبعید – این داستان یک موفقیت است، زنانی به غایت با اعتماد به نفس. تنها رییس‌جمهور تندروی ایران اینجا باعث وحشت شده است.

از
یورگ لاو

در کتابفروشی «ایرانی و خاورمیانه‌ای» عباس معروفی در خیابان کانت شهر برلین می‌توان کنار کتاب‌ها، کارت پستال هم خرید. در این میان یکی از آن‌ها خیلی بهتر جلوه می‌کند: «تبریکات صمیمانه برای طی مدارج عالی».
برای یک گروه مهاجر، که در آن بازاری برای چنین کارت‌هایی وجود دارد، به نظر نمی‌رسد مشکلی وجود داشته باشد. اما اصلا گروه یعنی چه؟ ایرانی‌های آلمان همیشه کمی به همرنگ نبودنشان مغرور بوده‌اند. اکثریت بزرگ 120.000 نفر مهاجر ایرانی در وطن جدیدشان چنان خوب جا افتاده‌اند، که به ندرت به چشم یک گروه دیده می‌شوند. ایرانی-آلمانی‌ها – اکثرا مسلمان – سند زنده‌ای هستند برای این موضوع، که موفقیت در هماهنگی با جامعه بیشتر با یادگیری و داشتن برداشتی مثبت از سرزمین میزبان سر و کار دارد تا تعلقات دینی. کمتر جامعه مهاجر دیگری این همه پزشک، مدیر شرکت و مهندس تولید کرده است. از سال 2000 طبق قانون جدید تابعیت، بیش از 50.000 نقر ایرانی تبعیت آلمان را پذیرفته‌اند- یک داستان نهفته موفقیت. ادامه مطلب...

1 comment:

Anonymous said...

salam
baraye ashnaei ba dianate bahai be site zir moraje konid

www.saghar.org