Monday, July 10, 2006

آزادی بیان


آزدای بیان چیست؟ هر آنچه از ذهن بشر بیرون می‌آید ناگزیر در زمان و مکان خود محدودیتی نسبی را می‌پذیرد. از همین روست که هیچ نظریه و قانونی همیشه کاربرد ندارد، به ویژه اگر از محیطی پویا، همچون جامعه انسانی برآمده باشد. هر چند، اصولی وجود دارند، که برای پیشرفت در یک حیطه مشخص باید آن‌ها را شناخت. از منابع زیر، دو تای نخست صرفا به بررسی موضوع و سومی مقاله‌ای است در مورد یکی از مسائل مربوط به آزادی بیان.

Freedom of Speech, from Wikipedia

Theories of free speech
Restrictions on free speech
The Internet
Issues raised by involuntary commitment
Quotations

آزادی بيان در آمريکا: چشم انداز: "آزادی بیان"، تقریبا مانند تمام حقوق دیگری که در قانون اساسی ایالات متحده تضمین شده اند، محدودیتی است که برای رفتار دولت در نظر گرفته شده است. سازمانهای خصوصی و اشخاص حقیقی، تا زمانی که حیطه فعالیتشان خارج از دولت است، آزاد هستند معیارهای آزادی بیان در روابط و زندگی شخصی شان را تعیین و بکار بندند. درست بر خلاف آمریکا، در برخی از کشورها، تضمینهای تصریح شده در قانون اساسی درباره آزادی بیان محدودیتهایی برای سازمانهای خصوصی و افراد حقیقی، و همچنین دولت، اعمال می کند.-- بخوانید.

مقاله‌ای از مسعود بهنود در مورد آزادی بیان: كشورهاي پيرامونی [سابقا جهان سوم] از آن رو نمی‌توانند در مقولاتی مانند حقوق بشر اسبی بدوانند و موجی جهانی در‌اندازند كه آزادی بيان را جدی نگرفته‌اند. -- بخوانید.

No comments: